Kiedy na świecie nie było jeszcze Wiktorii, wyobrażałam sobie, jak mając roczek wcina większość warzyw i owoców bez opamiętania. Jak na widok pomidora entuzjastycznie wysuwa swój języczek, a ugotowanego brokuła chwyta swoimi malutkimi paluszkami. Książki czytałam, wiedzę zdobyłam i … poniosłam porażkę. Do dziś zastanawiam się, w którym momencie popełniłam błąd. To chyba efekt strachu. Miała niespełna 9 miesięcy, gdy zakrztusiła się zwykłą kaszką. Tamtego wieczoru z przerażenie nie potrafiliśmy przypomnieć sobie numeru na pogotowie. Przyjechali na sygnale. Całe szczęście skończyło się dobrze, ale strach przed wprowadzaniem nowych produktów został. Było blendowanie, było monotonnie i tak mijały dni, miesiące, Młoda rosła, a wybrzydzanie weszło jej w nawyk.

Któregoś wieczoru siadłam i analizując jej jadłospis doznałam szoku. Postanowiłam zmienić go o 180 stopni, bo jak wiecie, lub nie wiecie, wyznaję zasadę „jesteś tym, co jesz„. Dziś podpowiem Wam, na swoim własnym przykładzie, co zrobić, by zachęcić dziecko do jedzenia owoców i warzyw.

5 trików, dzięki którym ONO pokocha warzywa i owoce

1. Ukryj warzywa i owoce w pysznym smoothies. To chyba najprostszy i najprzyjemniejszy sposób na to, by śniadanie Twojego dziecka było pełnowartościowe i do tego zjadliwe. Wszystkie zielono-listne produkty ukryjesz pod kołderką kolorowego koktajlu. Wystarczy, że zapamiętasz prostą zasadę przyrządzania dobrych zielonych smoothies : owoców więcej niż warzyw , a do tego baza. U nas jest to np. mix roszponki, banana i świeżo wyciśniętego soku pomarańczowego. Prosto, smacznie, zdrowo.  Zresztą wierzę, że i u Ciebie koktajle lądują na stole każdego dnia. Prawda?

2. Placki, placki i jeszcze raz placki. Które dziecko wzgardzi plackiem? Jeśli nie na słodko, to wytrawnie. To własnie w plackach przemycam pomidory, cukinie, pieczarki, startą marchewkę, pokrojoną w drobną kostkę paprykę itd. Wiem, że to nie to samo, co warzywa surowe, ale od czegoś warto zacząć, prawda? Przepis na nasze ulubione placki Świnki Peppy, znajdziesz tutaj (Placki Świnki Peppy – ulubione placki Wiki)

3. Równie mniej zdrowszą opcją (bo smażone, czy pieczone), ale na pewno zdrowszą niż kupne frytki, jest przygotowywanie nuggetsów panierowanych z warzyw albo frytek z pieczonych z warzyw. Nie muszą to być tylko ziemniaki. Bataty, marchewka, seler, a ostatnio nasz ulubiony panierowany brokuł albo kalafior. To właśnie dzięki nuggetsom z brokuła, Wiki pokochała brokuły. Zaczęliśmy od panierowanych, by w ogóle zechciała zjeść brokuła, a potem przyszedł czas na gołego.

nowe-1-209nowe-1-210nowe-1-212

4. Jesz oczami, prawda? Twoje dziecko też. Dlatego wystarczy trochę wyobraźni, by z kolorowej kanapki zrobić dzieło sztuki, które zniknie ze stołu w sekundę :). Niestety nie mam zdolności artystycznych i nasza biedronka bardziej przypominała potwora, ale liczył się gest 😀 Zjadła 🙂

nowe-1-214

5.Wspólne gotowanie. Nic tak nie zmotywuje dziecka, jak zjedzenie dania, które własnoręcznie przyrządził. Może zechce coś pokroić?

nowe-1-211Wiki co chwila woła „mogę pomóc?„. Wiem, że czasami jej pomaganie kończy się kuchennym syfem po pachy, ale … to tylko dziecko. Brudny blat posprzątam, podłogę umyję, ale jeśli Ona zrazi się do przygotowywania posiłków, bo „może nabrudzić„, istnieje prawdopodobieństwo, że taka chętna do próbowania już nie będzie . Przynajmniej w jej przypadku. Właściwie Ona gotowałaby non stop. Dlatego znaleźliśmy fajną zabawę, która umila nam zimowe ranki i wieczory. Pomocna okazała się drewniana kuchenka, którą Wiki pokochała.

nowe-1-199nowe-1-196nowe-1-204nowe-1-201nowe-1-200nowe-1-195nowe-1-194nowe-1-207nowe-1-208nowe-1-206Zabawa polega na tym, że Wiki kiedy ma ochotę przychodzi i pyta mnie „Mamusiu, co chcesz zjeść?„. Kiedy mówię jaką potrawę sobie życzę, jej zadaniem jest powiedzieć, jakich składników możemy użyć, a następnie bierze się za gotowanie w swoim pokoju. Oczywiście czasem wymyśla takie składniki, że gdyby to ze sobą połączyć, to o zgrozo, ale czasem doceniam jej kreatywność i próbujemy odwzorować jej danie. wiecie ile mamy radochy? Na koniec serwuje mi posiłek i wspólnie się nim delektujemy. W dalszej kolejności staramy się razem zrobić to w prawdziwej kuchni, a zadaniem Wiki jest spróbować nowości. W ten sposób przeforsowałam risotto z pieczarkami, które na stałe wkomponowało się w nasze menu. Przepis znajdziesz tutaj (Risotto z pieczarkami, czyli pieczarkotto doskonałe). Kuchenkę, którą widzicie, możecie nabyć tutaj – (kuchnia dla dzieci z wyposażeniem od Feedo.pl). Kuchenka posiada takie kolory, by stanowiła ładny prezent zarówno dla chłopczyka lub dziewczynki. Jak masz parkę, nie będą się kłócić, że jest różowa, tylko dla dziewczynek. W ogóle sklep Feedo dba o Mamy oferując szeroki asortyment produktów, od zabawek, po środki higieny. Jeśli wyprawka wciąż przed Tobą, w Feedo, skompletujesz ja od A do Z. Zajrzyj i sama się przekonaj (Sklep internetowy Feedo). A magnetyczne owoce, które widzisz na zdjęciach, kupisz tutaj (Magnetyczne owoce Kid-O)

Zapomniałam napomknąć, że mam jeszcze jeden trik. A mianowicie brzmi on „świeć przykładem”. Jeśli Ty zajadasz się chipsami przed telewizorem, to jaki wzór dajesz pod tym względem dziecku? Jeśli na Twoim stole króluje głównie mięso i ziemniaki, dziecko będzie lubić podobne smaki. Jeśli natomiast zobaczy, że Mama chętnie wcina zieleninę na śniadanie istnieje duże prawdopodobieństwo, że któregoś razu spyta „mogę spróbować„? W ten sposób Wiki pokochała czarne oliwki! Grunt to się nie poddawać. Przed nami jeszcze długa droga, ale wierzę, że uda mi się wypracować w niej dobre nawyki żywieniowe, które zaprocentują na długie lata.

A jak Ty przemycasz dziecku warzywa? A może kocha wszystkie bez wyjątku? Jeśli tak napisz, jak udało ci się to zrobić. Bo przede mną żywienie Mai, więc zaczynamy od początku …:)